lördag 6 december 2014

3 rätt av 3 möjliga

Om man har ett par knappar som är lagom galna men behöver en slät kofta att skina på, ett garn som funnits i gömmorna en bra tid för att stickas den där uppifrån och nerkoftan som aldrig verkar bli av. Att dessa sen av en slump lyckas passa så bra ihop och som grädden på moset startar Dödergök och Stickamera en Koftkal då är det meningen.
Knapparna kommer från Tant Kofta och garnet är Madeleine Tosh. Koftkalen är att man stickar tillsammans med många och kan få all hjälp som man behöver. Det har varit några steg att gå igenom innan man ska lägga upp och det är faktiskt bara garn och knappvalet som fastnat på bild för mig. Men man ska rita upp sin kofta, mäta sin kropp, sticka en provlapp som ska tvättas innan den torkas och sen kan man mäta sin stickfasthet, sen dags för att fundera på knapphål, om man ska sticka knappkanten samtidigt som koftan eller sticka på den i efterhand. Det är många val.

Jag har faktiskt inte stickat så många koftor och jag har bara gjort en till mig själv, sen gick jag ner i vikt och den koftan skänkte jag. Men nu har jag chansen att sticka en kofta utifrån min kropp, mina mått och som kommer bli precis som jag vill ha den!!

1 kommentar: