måndag 1 oktober 2012

Miljöhjälte

Miljöhjältarna är ett favoritprogram som jag och sonen tittar på. Det handlar om barn och ungdomar som ska utföra uppdrag för att värna om miljön.
Sist var det tre tjejer som spelade i ett rockband som skulle samla in 200kg teknikskrot för att kvitta att deras musikinstrument använder el, de fick inte slänga fungerande saker de fick in utan enbart sådant som inte fungerade. De fick ihop 374kg!

Jag upplever att vi idag lever i ett slit och slängsamhälle. Den fungerande tjockTVn åker ut för en plattTV. Men det är svårt att förändra världen.

Klockarbarn har startat en Återbruksutmaning. Reglerna är enkla: Gör något av nått använt. Gör om, hitta på ett nytt syfte. Gör om, återanvänd!


Mitt bidrag blir en lampfot jag hittade på loppis, i mammas klädkammare hittade jag stommen till lampskärmen och tyget som sitter runt är det som blev över när jag sydde ett linne.

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg!!

    Jag försöker göra en rensning bland kläder med jämna mellanrum eftersom jag gillar att köpa nytt. Då åker ej använda men fina kläder till insamling och slitna kläder plockar jag bort knappar mm på som kan återanvändas till stickprojekt! Och resten blir till trasor.

    Jag har tyvärr inte förmågan att sy fina plagg som du gör, men hade gärna velat! Jag och symaskinen trivs bara inte ihop, så är det :(

    Och det var jättekul att träffas, nu har man ett ansikte bakom bloggen! Synd att vi inte sprang på varandra igen, det hade varit roligt att prata lite till. Köpte du något fint?

    SvaraRadera
  2. try this web-site best replica bags online 2018 best replica designer replica bags online pakistan Your Domain Name replica bags china free shipping

    SvaraRadera