måndag 12 april 2010

Vedträn

Att hjälpa pappa med veden är ett ypperligt sätt att få lite träning, dessutom ute i det gröna. Föräldrarna har redan klyvt veden och sågat den i 1m längder. Nu var det dags att såga den i 50cm längder, lasta skottkärran och sen köra upp det intill garaget för dess förvaring inför kommande vinter. Då jag inte varit fysiskt aktiv på ett tag tog det emot något ibörjan men sen är det skönt. Jag svettas och det känns som att jag sliter för att hitta en bra lastningsstrategi. Det finns mer än ett sätt att lasta en skottkärra har jag fått lära mig. Jag minns när vi var barn och såg på när föräldrarna körde ved, med vedträn inkilade mellan veden och kärran runt de tre sidor kan man lasta en betydligt större mängd än tidigare. De såg alltid jättetunga ut, överfulla men nu när jag själv övar mig i skottkärre körning inser jag att det blir lättare ju längra fram vikten ligger, det blir då en balansgång att få rätta känslan. Men nog om ved, även om det är en fascinerande värld. Jag passade på att ta varje tillfälle iakt att njuta av en stunds vila i solen och inse att det är dags att starta en ny stickning, kan inte bestämma mig för om det ska bli sockor eller en entrådig ullsjal?!

Med kärlek och glädje

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar