Senaste som jag avmaskat är en shawlette. Hur man enklast översätter det till svenska vet jag inte men jag skulle kalla den en snutt, en väldigt fin snutt.
Den är stickad i ett garn från Tant Kofta. Prada Gold heter garnet och kommer från Prada. Det består av 70% kashmir och 30% silke. Det var som att sticka i smör, det bara flöt. Det tog mig totalt 8dagar från jag la upp tills jag var klar.
Mönstret heter Pebble Beach Shawlette. En näpen och fin sjal, som sträcker nästan 180 från spets till spets. Otroligt trevligt mönster och vill man lära sig att stick på engelska kan jag varmt rekommendera detta mönstret. Då jag upplevde det välskrivet och bra instruktioner varv för varv.
Det är en fantastisk vacker sjal med ett underbart fall!
Sen att det är svårt att fotografera svart är en annan sak. Hoppas ni fått en bild och hur den är. Numera kommer den bo i Tant Koftas koffert och åker ni till Quiltköping i helgen finns den där för att inleda fler i frestelsen!
fredag 5 september 2014
onsdag 3 september 2014
T-shirts
tisdag 19 augusti 2014
Lyfta maskor
På vårt Stickcafe i Kungälv hade vi i våras några kurser. En var i tekniken lyfta maskor och det var ett trevligt sätt att sticka ett par grytlappar som blev tjocka och goa!
De avslutades med en virkad kant runt om som också blev hanken där de kan hängas i.
Nu har de äntligen kommit fram efter att ha legat ett tag i skåpet och ska äntligen användas!
lördag 16 augusti 2014
Reservplanen
Hej kommer ni ihåg reservplanen från Värmland i mitt förra inlägg?! Idag plockades motorn ur den och min glada make kunde konstatera felet efter flera timmar i garaget!
Som tur är finns garaget hos mina föräldrar vilket gav mig chansen att skörda rödbetor från deras trädgård. För första gången har jag gjort inlagda rödbetor efter mormors recept!
Som tur är finns garaget hos mina föräldrar vilket gav mig chansen att skörda rödbetor från deras trädgård. För första gången har jag gjort inlagda rödbetor efter mormors recept! Nu är jag sugen att öka vår odling. I höst ska mor hjälpa mig fräsa upp ett nytt land, gödsel ska hämtas från närmsta bonde eller vår goda vän med hönor om vi får! Nästa år önskar jag vi kan odla mer potatis, morötter, olika betor... Så att som mor säger: Vi vet vad vi äter!
lördag 9 augusti 2014
På jakt
Under en tid har maken kollat på bilar på blocket. Vi behöver en andra bil men inte vetat vad. Ibland har det kommit förfrågningar om vi kan åka hit eller dit för att kolla!
Till slut bestämde han sig för en. Så igår lämnade vi grabben hos kompis för övernattning och lek.
Tidigt i morse packade vi picknickväskan och åkte!
Jag ställde upp och körde. Behöver öva på att köra med släp och detta var ju extra brett bilsläp!
torsdag 31 juli 2014
Hej hej
Hej!
Det blev en paus, jag upplever att tiden rusar iväg, vi har det gott! Har spenderat mkt tid på stranden med sonen som gått i simskola! Jag tog själv Simborgarmärket för första gången på länge! Vi har lagt ner energi och möda på vårt hus, vilket vi har totalrenoverat!
Bloggen har funnits i mina tankar hela denna tiden! Jag har tänkt på er alla som läser och kommenterar! Jag har läst och inspirerats av andra bloggar! Men varken lust, ork eller energin har funnits till att vara kreativ själv! Så gissa om min vill göra lista är lång!
Det är nu idag svalare ute och det känns otorligt skönt! Jag ska försöka hitta andra sätt att blogga på än genom datorn! Nu testar jag en app på surfplattan! Ni som bloggar med mobilen eller liknande, vad använder ni?
Kram till er alla och hoppas att er sommar varit fin, vi hörs snart igen!
måndag 2 juni 2014
Tre ugglor på rad
Jag tycker tiden bara rusar iväg. Innan jul föddes en liten flicka i bekantskapskretsen. Mamman bad mig virka en mobil till barnvagnen och gärna ugglor.
När jag vid ett tillfälle passade den lilla flickan satte jag dit mobilen som genast blev en favorit. Jag satte ugglorna på ett resårband vilket gör ugglorna tillgängliga för att klämmas och kännas på.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





